RSS

~Allah mahu hamba-Nya berdoa~


Assalamualaikum...

Hari ttbe ade mood nk update blog.. bosan sebab hubby g keje.. dok sorang2 n update blog.. :) sebenarnya, saya nak cerita kt cni sal berkat keikhlasan dalam berdoa. Jumaat lepas, mr.farid g solat Jumaat n khutbah Jumaat disampaikan penceramah luar. Pas2, dy pn cerita la kt puan isteri dy ape yg dy dgr mase khutbah Jumaat 2..  Here, biar saya kongsi cerita ng korang plak.. ape salahnya kan kongsi ilmu.. :) .. cerita tu berkisar tentang ikhlas dalam berdoa. Ase sebak mase dengar mr.farid cerita.. Ya Allah, sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar doa hamba-hambanya..

# Kisah 1

Seorang doktor pakar perlu menghadiri mesyuarat di sebuah tempat *xsure tempat tu name ape .. Nama doktor 2 Dr. Irshad. Beliau pergi mensyuarat tu naik helikopter dy tpi ttbe plak helikopter dy rosak.. PA dy suh naik kereta je sbb tempat meeting 2 pun xjauh sgt.. So, dia pun naik la kereta.. Masa dalam prjalanan, hujan turun sangt lebat sehingga mereka terpaksa keluar dari highway n guna jalan kampung. biasaalah, guna jalan kampung kan..??.. diorg pun tersesat.. mereka berhenti dekat sebuah rumah. Dr. Irshad pun pergi ke rumah tersebut untuk berteduh. Dalam rumah tu, ade seorang nenek yang sedang berdoa sementara di sebelah nenek tersebut ade seorang budak yang baring tidak bergerak. Dia ternampak seorang nenek tua sedang berdoa dengan khusyuk..Selepas berdoa,nenek tu mengejutkan budak tersebut dengan penuh harapan. "bangun la".. :'( nenek tersebut mengulangi perbuatan tersebut beberapa kali..Dr. Irshad hairan dengan keadaan itu..dy pun bertanya.. " nek, siapakah budak itu dan kenapa dengan dy..?" ..  nenek tu jawab "dia adalah cucu saya, ibu ayahnya sudah meninggal..saya yang menjaga dy..dy lumpuh..saya telah pergi berubat di hospital tetapi doktor di sana tidak dapat mengubati penyakit cucu saya. Mereka menyuruh saya berjumpa dengan Dr. Irshad kerana dy seorang doktor pakar yang disegani tetapi saya tidak mempunyai wang untuk berjumpa dengan doktor tersebut" . Selepas mendengar jawapan nenek tua itu tadi, Dr. Irshad tersentak seketika.. " nek, sayalah Dr. Irshad" .. Selepas itu, nenek menangis terharu kerana Allah telah makbulkan doanya. Cucu nenek tersebut akhirnya dapat diubati..

p/s : pengajaran dari kisah ney ialah pentingnya kita ikhlas dalam berdoa..Dalam kisah tadi kita boleh lihat bagaimana  Allah sengaja merosakkan helikopter, Allah sengaja menurunkan hujan yang lebat, Allah sengaja menyesatkan perjalanan mereka.. Allah sengaja tentukan semua itu untuk makbulkan doa seorang nenek yang berharap agar dapat bertemu dengan Dr.Irshad untuk menyembuhkan penyakit cucunya. Allahu Akbar..!!


# Kisah 2

Seorang perempuan buta telah diberi peluang untuk pergi mengerjakan haji di Mekah. Sesampainya di Mekah, dia sangat teringin untuk melihat Kaabah tersebut. Perempuan itu pun berdoa kepada Allah didepan Kaabah sehingga dia menangis teresak-esak.. " Ya Allah, aku ingin melihat Kaabah.. Seumur hidup, aku tidak pernah dapat melihat, Ya Allah, aku memohon dengan kuasa-Mu, izinkan aku melihat Kaabah yang berada di depanku walaupun sekejap.Amin" .. Berkat keikhlasan doa prempuan tersebut, Allah makbulkan doanya,. Dengan izin Allah, perempuan dapat melihat Kaabah di depannnya.. Subhanallah...



Allah suka dengan hambanya yang selalu berdoa dan merayu kepada-Nya. Walaupun Allah tidak makbulkan apa yang kita minta, tapi Allah bagi yang lebih baik. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar.. yang paling penting kita perlu ikhlas dan yaking dengan Allah. Sabda Rasulullah :


“Tidak ada seorang muslim yang berdoa melainkan akan dikabulkan, adakalanya disegerakan di dunia, adakalanya disimpankan untuknya di akhirat. Dan ada kalanya digunakan untuk menghapuskan dosa-dosanya sesuai dengan kadar doa yang ia ucapkan selama ia tidak berdoa untuk dosa atau memutuskan tali persaudaraan”.








  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment