RSS

~ Balik kampung ~



 
Cuti study week dah mula.. Esok nak baling kampung.. Yeayy! .. Pagi tadi, sebelum balik Puchong, kitorg bertungkus lumus seapkan assingment yang tak seap lagi dan patut hantar .. Sejak seminggu sebelum cuti study week ney, asyik tido xcukup sebab berjaga untuk siapkan assingment.. Cuba buat yang terbail selagi mampu.. Business plan paling mencabar.. Saya kena pegang bahagian financial.. Agak memeningkan kepala, walaupun saya suka matematik dan oernah dapat A1 dulu, tapi bila financial saya xberapa pakar.. Mungkin bukan bidang saya..
Dah lama xbalik kampung kat Kedah.. Umi sakit pun xbalik.. :'( .. Assingment bertimbun,macam mane nak balik.. kena korbankan juga.. Umi dan sedara lain pun faham.. Umi cakap saya ney bukannya keje.. Kalau keje bolehlah nak mintak cuti suka hati kan..? Masih belajar ney, perlu ikot peraturan universiti dan siapkan tugasan yang diberi.. 
Rancang nak blik kampung pagi esok.. Kereta da seap servis.. Alhamdulillah,,semoga selamat perjalanan kami.. Jauh tu.. Tapi biar lambat, asal selamat dan dapat jumpa umi dan adik-adik.. Lagipun, abah balik dari Umrah hari sabtu ney.. Sempat jumpa abah..! Yeaayy!! Dah balik semggu, mesti la sempat.. haha..

Memandangkan saya akan memulakan jauh untuk esok.. Saya nak juga kongsi dengan korang tips-tips sebelum memulakan perjalanan jauh.. 

  • Rancang perjalanan anda
  • Dapatkan rehat yang mencukupi
  • Elak mengambil minuman dan ubat yang menyebabkan mengantuk
  • Periksa kenderaan terutamanya sebelum memulakan perjalanan jauh

Saya amik info ney dari sini ----> tips perjalanan jauh

Nak jugak masukkan gambar walaupun macam xberkaitan..hahaha..


Drive balik kampung..



Jauh perjalanan, luas pemandangan..

Selamat balik kampung.. Jangan lupa baca buku sebab final exam menanti.. Good luck!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Jelajah cari buku ~






 Korang ingat lagi tak entry lepas yang saya sibuk cari buku nama-nama anak tu? Kalau yang tak baca lagi, neyh entry dia.. ---->  Pesta buku SACC mall

Baru-baru ney, saya pergi MPH Alamanda sebab nak cari buku tu.. Tapi tak jugak laaa.. Stress..! ..ehh..ttibe.. haha.. Disebabkan tak de buku tu, dan saya pun nak habiskan cepat baucer buku, lagipun tarikh dia smapai 31 May je.. Saya pun cari la buku-buku  lain yang menarik.. Ada la jugak dalam sejam mencari buku.. 

Nak tau tak..?? Kitorang nak guna baucar buku tapi xbawa baucar buku,.. Nasib baik ada dalam kereta je.. Suami pun pergi la amik dekat kereta, dia suruh saya pilih dulu buku ape yang nak plih.. Saya amik satu buku je.. Buku lain macam tak best. Saya ney kalau nak baca buku, kena tengok tulisan buku tu jugak..huhu.. Encik suami amik kertas A4 dua, saya amik highlight.. Nak exam kan, nota mesti kena ada warna-warni supaya menarik..haha.. 

Oke, dah seap cari buku, kitorang pun beratur nak bayar.. Masa tengah beratur, suami tanya, matric kad du ada kt saya x..?? .. oke fine.. maksudnya tertinggal dalam kereta lagi.. Pastu,dy cakap nak g amik tapi saya xbagi.. biar saya yang amik sebab saya takut nanti bila sampai turn saya bayar, dia xdatang lagi.. haha.. Teruk tak perangai..?? ..

Saya pun cepat-cepat la pergi amik kat kereta.. Bila sampai kt MPH balik, nampak encik suami tengah bayar.. Saya confuse, boleh ke xde matric card..? Saya pun pergi kat dy, dy cakap xpe kalau xguna matric kad pun... hahaha.. *padan muka.. 

Dah seap bayar, kitorang pun balik sebab saya nak buka puasa.. :D .. Jom tengok buku apa saya beli..

Permata Hatiku untuk bakal ibu.. :)


sekali pakej dengan highlight tu.. hehe..

saje beli banyak untuk simpanan print assingment..huhu

Tu je kitorg beli.. Mohon dapat lagi baucar buku sem depan.. :) ..Thanks for reading..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Air Tangan Isteri ~

 
 
 
 
Alhamdulillah.. pagi-pagi macam ni sambil tunggu encik suami balik hantar boboy pergi sekolah,  ilham datang untuk mencoret di sini. Air dengan lauk dah siapkan.. Lauk tu  panaskan yang semalam punye.. hehe.. Tapi semalam saya masak " Ayam Masak Madu" tau.. 
Sebenarnya nak bagitau, sebelum kahwin saya xberapa pandai masak tau.. hehe.. Tapi boleh la kalau nak tanak nasi, goreng telur sume tu.. Eh, xtolong mak masak ke? Tolong la.. Tapi tolong siapkan bahan je.. huhu..

Tapi kan, selepas kahwin ni, Alhamdulillah dah banyak perubahan.. Saya dah pandai masak.. Yeayy!! .. Tapi tu tengok buku resepi. haha.. Kire ok la kan.. Bukan ape, bila dah kahwin, rasa tanggungjawab tu ade.. Kalau xmasak, nanti suami nak makan ape..? Memang ibu mertua ada, xkan nk suruh dia masak selalu.. Kadang-kadang kalau macam xlarat masak, makan luar or beli je.. hehe..

Dah lama tersimpan dalam draf entry ney.. kesian.. :) .. Sory ye sebab nak masukkan gambar tapi macam lambat pulak.. amik gambar guna telefon je.. Ney baru ada masa untuk blog.. ok.. sambung cerita balik tau..

Bila dah suka masak,, mesti la kena ada buku resepi.. Dengan baucer buku yang masih ade lagi,, saya ajak suami beli satu buku resepi.. Bukan ape, cume nak tambah lagi semangat nak masak.. hehe.. Saya mmg suka  buku resepi tu,.. PERFECT! sebab ape tau?? dia punye resepi dari makan pagi smpai makan malam, resepi untuk makanan laut, daging.. macam-macam ada macam Astro..hoho
 
Saya nak kongsi buku resepi tu dengan korang sebab nanti mungkin korang pun boleh belajar masak dari buku tu kan..?? :) .. Ilmu perlu kongsi tau.. Nah! tengok la hasil masakan saya yang xseberapa..haha.. Biasa la,budak baru belajar, ada je yang tak kena.. Tapi bila sedap, suami pun puji.. Rasa nak masak tu makin menjadi-jadi pulak.. hehe.. 
 
K lah.. Let's the pictures story...
 
 
Udang sotong sumbat.. Percubaan kali pertama berjaya..
 

ney ayam masak madu.. gambar tak senonoh sebab lupa nak amik gambar sebelum makan..


Buku resepi oleh Chef Hanieliza.. Terbaik!


Sume tu masak sendiri tau.. :D .. Thank you sudi baca..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Pesta Buku SACC mall ~

 
 
 
 
 
Cuti minggu lepas, saya sempat pergi Pesta Buku dekat SACC mall untuk habiskan baucer buku.. Ade lagi RM50 yang xguna.. Orang bagi duit, mesti la guna.. Kalau tak de buku untuk pelajaran, bley beli buku agama atau bku motivasi.. Bagi manfaat kat kita jugak,..
Sebelum tu, memang rancang nak pergi beli buku pun tapi rancang nak pergi MPH atau Popular je nak cari buku nama-nama anak.. Dulu, pernah terjumpa buku nama-nama anak penulis dy Ustaz Sharhan Shafie, nak beli tapi macam mane ntah tak terbeli..hehe.. Mungkin mase tu tak pkir lagi nama-nama anak.. Sekarang, merata saya cari mesti xjumpa.. 
Ingat nak pergi cari buku tu dekat MPH la kononya.. Search dulu kat internet.. Tengok2 ade iklan pesta buku kat SACC mall.. Dah alang,alang nak habiskan baucer buku, pergi la SACC mall tu cari buku.. Tak de buku yang best pun.. Buku nama-nama anak tu pun xde jugak .. Buku dy macam ney.. 



 Buku ney memang terbaik.. Ustaz ney dah seap gabungkan nama-nama indah tau.. Makna dia pun cantik je.. Nak cari.. Insyaallah,, nanti nak cari sampai dapat.. ^_^
Haaa..! Walaupun saya xdapat cari buku yang saya nak tu, tapi saya dapat bergambar dengan Ustazah Fatimah Syarha.. Alhamdulillah.. memang tak sangka akan jumpa dia kat sana tau.. Masa tu tak ramai orang pun dekat ustazah tu.. Mungkin diorang tak perasan sebab ustazah duduk di booth Sinergi Ilmu.. Mula-mula segan jugak nak ambil gambar dengan dia tapi suami suruh jugak.. huhu.. Akhirnya...................................


Bersama Ustazah Fatimah Syarha

 Sejuk hati tengok dia.. Suara dia boleh melembutkan hati.. Allah.. Doakan saya jadi macam dia.. Lepas dah siap bergambar, sambung balik cari buku nama-nama anak tu.. TAPI tak jumpa.. terus tak beli buku..haha..sebab tak de buku yang menarik di hati.. Lagipun ramai orang.. Susah nak pilih.. So, kitorg balik dengan tangan kosong.. hehe.. Tak pe, nanti cari buku lain dekat MPH or Popular ye.. 


Khusyuk mencari buku tu.. :(

Terima kasih baca.. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ my Priority ~

 
Keutamaan dalam hidup saya sekarang ialah seorang insan bergelar suami.. Dulu, sebelum kahwin, umi dan abah adalah my first priority.. Tapi bila dah pegang status isteri, suami adalah keutamaan isteri.. Walau apa pun, umi abah tetap yang pertama.. Suami kepentingan utama, TETAPI ibu bapa bukan kepentingan kedua.. 

Terima kasih untuk suami yang sabar melayan kerenah saya, sudi jadi kawan, musuh, sahabat,guru, anak murid saya.. Dan dia juga yang akan bimbing saya hingga syurga.. Tetiba rasa teringat zaman muda-mudi dulu,..haha.. Tak der la muda sangatt kan?? .. Mase masih di belasan tahun.. hehe.. Satu pesana untuk encik suami,, doakan saya jadi isteri solehah, doa supaya saya sabar layan kerenah awak, doakan jugak saya jadi ibu yang baik untuk anak-anak kite ney.. ^_^ .. Untuk pembaca, doakan kami hingga ke akhir hayat. 

Untuk umi dan abah, terima kasih sebab didik saya sehingga berjaya. Walaupun, kita bukan dari golongan yang berada, saya kagum dengan umi abah sebab mampu besarkan saya dan adik-adik sehingga kami berjaya. InsyaaAllah, saya akan akan balas jasa umi abah selagi nyawa masih di jasad. Umi tempat saya luahkan masalah. Sekarang umi xsihat, kesan pembedahan hari itu, masih belum sembuh.. Saya doakan umi cepat sembut..
Abah pulak sanggup bangun seawal jam 5 semata untuk mencari rezeki.. Masa kecik-kecik dulu, kami jarang dapat apa yang kami inginkan sebab mungkin abah simpan duit untuk pendidikan kami. Sekarang, bila dah besar, baru saya faham kenapa abah buat macam tu.. Saya tak pernah marah tetapi bersyukur sebab Allah kurniakan umi dan abah yang sangat baik. Walaupun kami jarang dapat apa yang kami  mahukan, kami tak pernah rasa sedih sebab kami tahu kehidupan keluarga kami.. Abah pergi Umrah sekarang!.. Yeaay!!.. Ade orang sponsor abah.. Abah pun xsangka dapat peluang macam ney.. Abah yakin dengan rezeki Allah, sebab tu Allah murahkan rezeki abah..

Saya harap sangat-sangat suami, umi dan abah sentiasa berada di bawah rahmat-Nya. Dijauhkan dari segala penyakit kerana saya tidak mampu teruskan hidup tanpa mereka. Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.. Nak tengok tak orang-orang yang selalu bagi semangat, ketenangan dan sentiasa dengan saya masa suka dan duka?? .. Nahhhh..!! :)



pengantin lama.. :)



~ my priority after Allah and Rasulullah ~

Hantar abah kt KLIA


Umi dan nabila...


my priority.. Sayang awak! :D


ok.. Good Bye.. Nak pergi cari ilham untuk menulis lagi.. :) ..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Kasih ibu ~

 
 
 
 
 
Semalam saya ada baca kisah tentang seorang kanak-kanak yang dah pergi menhadap Ilahi sebab penyakit yang boleh kata kritikal jugak.. Masa bace cerita, rasa sebak sangat.. Betapa tabahnya ibu dan ayah dia harungi semua ni.. Ujian Allah tu hanya untuk orang-orang yang terpilih saja kan..? Semoga mereka tabah dan bersyukur sebab ada zuriat yang sudah menanti mereka di syurga sana.. :).. Kisah tu saya baca kat sini, perginya-seorang-permata-hati-indah-al-fatihah-buat-aqil-hamzah/ ..

Hati ibu mana yang tak sedih bila kehilangan anak yang dikandung selama 9 bulan 10 hari dan ibu sanggup bertaruh nyawa untuk lahirkan anak.. Besarnya pengorbanan seorang ibu.. Semua wanita ingin menjadi seorang ibu kerana menjadi ibu adalah perasaan paling terindah dalam hidup seorag wanita.. walau sakit macam mana pun semasa melahirkan, tapi bila pandang je muka anak, terus hilang rasa sakit.. ney pengalaman orang je.. InsyaAllah nanti saya pulak akan dapat pengalaman ney.. ^_^

Lepas baca kisah tadi tu, saya terfikir yang saya tak pernah rasa kehilangan dan saya takut untuk kehilangan seseorang yang saya sayang.. Andai Allah uji saya macam tu, mampukah saya..? Allahuakbar! Mohon Allah pinjamkan kekuatan-Nya untuk saya. :) 


Sebelum tu, nak selit jugak gambar saya dengan anak-anak yang masih suci dari dosa.. :)




 
dengan sepupu yang baru lahir.. ^_^






inai masih di jari.. :P .. menjenguk sepupu baru yang lahir tarikh kitorng bersanding.. 




hakimi yang sangat comel.. putih!



si boboy yang debab dengan khayla humaira.. :)


setakat tu je untuk hari ini.. hope korang enjoy tengok gambar-gambar tu DAN biar korang rase nak baby cepat-cepat..hahaha.. :P ..






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Untuk Umi ~

 
 
 
 
 Dalam bulan ni, saya dapat dua berita dari keluarga yang jauh nun disana.. Ada berita gembira dan sedih.. Yang gembiranya bila abah telah ditaja untuk menunaikan umrah bulan Mei nanti dengan kawan-kawannya.. Alhamdulillah.. Saya bersyukur sangat2.. Saya doakan penaja tu dimurahkan rezeki.. Aminn.. Sebelum ney pn saya ada cakap dengan umi, nanti bila saya dah kerja, saya nak bawak umi, abah dan adik-adik pergi sana.. Tapi rezeki abah untuk kesana dulu.. :) .. Abah,, doakan kami sampai sana jugak ea.. :)

Ney nak bgtau cerita sedih pulak.. hmmm.. umi dimasukkan ke hospital.. Sejak dua menjak ni, umi selalu masuk hospital dan masa tu jugak saya xda di sisi umi.. :'( .. Semalam, umi dibedah kerana appendix tapi lame sangat umi kt dalam tu.. Bila da selesai semuanya, doktor bgtau yang umi bukan appendix tapi usus perut umi bocor.. Doktor dah potong usus yang bocor tu dan dah sambungkan balik.. Alhamdulillah.. Sekarang, umi masih lali dengan ubat bius lagi.. Masih tidur.. 

Umi, tabahkan hati.. Saya tau umi tabah.. Saya minta maaf sebab tak dapat teman umi bila umi ada kt hospital.. Memang saya cuti tapi tugasan-tugasan menghalang untuk saya balik.. Tapi saya sentiasa doakan kesihatan umi.. Andai dapat ditukar, biarlah sakit tu saya yang rasa.. Rindukan umi dan family di sana.. Sangat-sangat rindu.. Rasa nak balik tapi saya masih punya tanggungjawab di sini.. 

Umi, saya janji.. Saya akan balas jasa umi abah.. Sekarang, saya perlu berusaha untuk gembirakan umi abah.. Nanti nak bawa umi abah pergi Umrah.. Kalau ada rezeki lebih, kita pergi haji ea.. Umi abah mungkin tak mampu untuk pergi ke sana dalam masa terdekat ni. Saya yang akan bawak mereka ke sana.. Insya Allah.. Kasih ibu membawa ke syurga..
Gambar raya tahun lepas.. Adik beradik perempuan je.. Yang laki xsuka bergambar..

Senyum umi mampu memberi ketenangan...

Untukmu Ayah Untukmu Ibu

Kasihmu… sayangmu… selalu kau berikan padaku…
Kau banting tulangmu… kau peras keringatmu…
Namun kau selalu berusaha tersenyum didepanku…
Walau ku sering mendurhakaimu…
kau tak pernah berhenti memberi semua itu…
Kau pun tak pernah sedikitpun meminta balasan dariku…
Karena ku tau… kau lakukan semua itu…
Hanya untuk membuatku bahagia…
Kau cahaya hidupku…
kau pelita dalam setiap langkahku…
Maafkan…
bila aku belum bisa membalas semua kebaikan yang telah kau berikan untukku…
Tetapi Aku berjanji… 
aku akan selalu berusaha dan berdo’a semampuku…
 untuk kebahagiaanmu di masa tua mu nanti…
Agar kau selalu tersenyum… 
walaupun apa yang ku beri… tidak sebesar apa yang ku terima selama ini…

cc : facebook.. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Eh, kenapa tak mengandung lagi?



Selepas mengharungi kehidupan sebagai isteri selama 7 bulan, kawan-kawan selalu tanya kami ( saya dan suami) " bila korang nak dapat anak?". ade jugak yang tanye "eh, tak mengandung lagi ke? .. saya sentap tau dengar soalan tu.. T_T .. nangis guling-guling.. Tambah pula, ada orang lain dah mengandung.. Jangan samakan saya dengan orang yang mengandung tu.. Kisah kami tak sama, cara hidup kami tak sama.. 

Lagi sedih bila ada orang cakap hormon tak stabil la tak subur la.. siapa diorang nak menghukum saya macam tu.. zuupp! terus mengadu kat encik suami.. huhu.. dia cakap apa tau? dia cakap " xpe yang, biar je ape diorang nak cakap, sabar sebab Allah dah aturkan yang terbaik untuk kita" .. Lalu, mengalirlah sungai dari empangan mata.. sob sob.. Terima kasih abang. You are the best.. :)

Siapa yang tak nak anak kan? Cuma cepat atau lambat je.. Bila dapat cepat, bersyukur sebab anak tu pembawa rezeki tapi kalau lambat? Kita kena la sabar.. Allah lebih mengetahui segalanya. Sabar ye kawan-kawan. Nanti saya mengandung. :p .. Mohon doa dari kalian. 

Saya merancang ke? Saya tak rancang pun. Tapi,, xde rezeki lagi.. Tak semua yang kita nak, kita akan dapat,kan?? .. BUT .. sal anak ney nak dapat jugak! haha. *gatal.. Saya sanggup tunggu.. T_T .. Eh? saya ada cakap sal doa tadi kan?? Nak tau tak doa ape?? .. Okey bakal-bakal ibu.. Jom baca doa ramai-ramai.. *tadah tangan,.. :)

cc : google image..




Dah siap baca doa?? sikit? owh.. nak banyak2 doa ye? .. Saya ada dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus tentang ney.. Saya nak kongsi doa dengan awak-awak semua.. 




Okey kawan-kawan! Semoga kita dapat amalkan doa ney setiap kali selepas solat ye.. InsyaAllah.. dengan izin-Nya, kita akan dapat apa yang kita harapkan.


Comel dia senyum! (ada sifat kebapaan di situ) :)



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Mengandung ~

 
 
 
 
Alhamdulillah3! Saya tumpang gembira bila dengar kawan2 dah mengandung. Yang kahwin tahun hujung tahun lepas pun dah mengandung. Yang kahwin sama hari dengan saya pun dah mengandung. Tahniah korang! Mesti seronok bila mengandung kan.. Rezeki saya belum sampai untuk menjadi ibu mengandung..huhu.. Tak pe, saya tunggu rezeki Allah. Allah dah aturkan yang terbaik untuk hamba-Nya. =)

Dalam kegembiraan, saya terfikir ada sahabat saya yang diuji oleh Allah. Kalau saya di tempat dia, mungkin saya tak kuat untuk hadapi. Kitorang kawan baik masa sekolah dulu. Dari form 1 sampai sekarang. Bila terdengar berita tentang dia, Allah! Terkejut sangat sebab dia ada bagitau saya dia nak mengandung dan Alhamdulillah dia mengandung..

Tapiiii.. bila dah disahkan mengandung 5minggu *kalau tak silap,, doktor detect dia mengandung luar rahim. Nauzubillahimzalik. Dia terpaksa operate sebab kandungan tu mungkin merbahaya untuk diri dia. Sedih.. :'( ... Saya hanya mampu doakan yang terbaik untuk dia. Semoga dia tabah dan cepat sembuh.

kawan saya tu ada dalam gambar ney.. =(


Saya pernah terbaca tentang kandungan luar rahim,  merbahaya untuk ibu yang mengandung. Risiko wanita untuk mengalami kehamilan luar rahim ney 1 dalam 100.. Kandungan macam ni tak boleh bertahan lama.. Dia perlu digugurkan sebab boleh mengancam nyawa.. Ya Allah, semoga diri ini dijauhkan dari segala penyakit..

Setakat yang saya tahu, wanita yang berkemungkinan mengandung luar rahim ney ialah mereka yang merokok, yang umur semakin bertambah pun berisiko jugak.  DAN .. sesiapa yang pernah mengandung luar rahim ney akan meningkat dari 1 dalam 100 kepada 1 dalam 10.

Macam mana nak tahu mengandung luar rahim?? haaa.. Meh cini nak bagitau satu persatu.. TANDA-TANDA KEHAMILAN LUAR RAHIM..

1) pendarahan faraj yang tidak normal
2)  Sakit yang teruk dan berterusan di satu bahagian pada bawah perut

So, untuk ibu-ibu mengandung yang rasa-rasa ada tanda di atas ni, silalah berjumpa dengan doktor dengan kadar segera untuk dapatkan kepastian.  Sebab kalau tiub fallopian tu dah pecah, kite kena bedah tau.. Semoga Allah lingungi kita dan kurniakan zuriat yang solah solehah dan comel comelah.. :P

Semua maklumat tentang kehamilan luar rahim ni, saya baca dekat sini : kehamilan luar rahim
..Kawan2 boleh baca untuk dapatkan maklumat tambahan pasal ni..







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ feature published ~

 
 
 
 
Dah lama nak update blog ney, banyak benda nak cerita tapi assignment tak menyempat-nyempat minta disiapkan.  Menulis blog ney pun salah satu dari assignment tapi ia perlukan ketenangan hati dulu .. kalau tak,ilham dan idea nak menulis tu xdatang.. eh? Saya sudah terbabas.. ok.. balik kepada tajuk..

Saya nak cerita neyh.. I'm very excited when i'm was hearing about that. Pada suatu hari .................... * hahaha..sengal la, ok sesrius balik .. :) .. Saya punya features dah keluar Berita Harian pada 9/3/2013.. Even dah lame dipublished kan, tetap rase gumbira.. Saya hantar features tu 8/3/2013 tengah hari.. Eh2.. Bukan saya hantar, suami saya yang hantarkan features saya tu kt BH. * terima kasih abang ^_^ Pagi tu saya ade exam MUET, saya tak rasa pun features saya akan keluar sebab saya xcheck pun dengan lecterur saya. hehe.. Tapi bila da abes exam, ada seorang sahabat saya mesej, dy cakap " Tahniah Adibah, features awak keluar hari ni" ..

I'm shocked! Tapi dalam masa yang sama, rasa nak nangis, suka, nak lompat-lompat.. Boleh kata seribu rasa lah.. Pahit, manis, masam, payau.. Complete! :P .. Sambung cerita balik, masa tu jugak, I and other members rancang nak g Seremban 2, nak beli buku MUET la kononnya.. Sebelum pergi Seremban 2 tu, saya suruh suami saya berhenti mana-mana kedai sebab nak jugak beli newspaper hari tu.. Nak jugak! Lepas cari dua tiga kedai, barulah jumpa newspaper tu.. Rasanya dah pukul 12, takut jugak dah habis tapi Alhamdulillah ade lagi..
Bila dah beli, tak sabar-sabar pulak nak tengok penulisan saya tu.. * tak reti nak menyabar. ..Dah seap belek-belek BH tu sampai habis tapi tak baca pun...hahaha.. Cari features saya dulu la kan,. dan AKHIRNYA.....


Gambar senget cikit tapi tu xpemting.. ^_^

Bersyukur sangat sebab dah lepas satu assignment.. Perlu siapkan lagi satu features.. Ney assignment individu tau.. So,kena kerja keras sikit. Lagipun, sekarang dah nak habis study, lagi sibuk dengan thesisnye.. Tapi xpe, kesusahan sekarang untuk kesenangan masa depan. Bak kata pepatah " bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian" .. Nanti bila dah masuk alam pekerjaan, tak jumpa lagi dengan asiggnment yang banyak-banyak macam ni.. Mesti rindu nak belajar. Boleh tak nak belajar je kat USIM ney? .. :( .. Walaupun dah tahun 3, rasa macam baru semalam umi abah hantar untuk pendaftaran budak baru.. T_T .. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Kahwin Muda ~


 
 
#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?
- See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf
 
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya? - See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf
 
 
Selamat pagi awak-awak semua..! Apa khabar? ..  Saya tulis entry ni untuk memberi komen tentang kahwin muda.. Sedikit sebanyak dari sharing moment dulu2 tu, banyak memberi ilmu kepada saya.. dan saya kongsikan kt blog
#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?
- See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf
ney pulak.. :D
 
KAHWIN MUDA..? Yup..! sekarang ni hot cerita sal kahwin muda kan..? Rasa macam dah jadi trend pulak.. it's ok..benda baik perlu dipercepatkan.. Ramai je remaja perempuan  yang berumur 20-an dah bergelar ibu dan isteri.. Paling famous sekarang, blogger terkenal dena bahrin , irine nadia, taufiq dan sarah, siraj munirah and banyak lagi kot.. ^_^ .. saya jugak tergolong dalam golongan kahwin muda.. *nak jugak* Tapi diorang2 ney dah dikurniakan zuriat.. Syukur Alhamduillah.. Nak jugak..! :( .. *xpe.. teruskan usaha* :) .. Jangan risau..rezeki Allah ada kat mana-mana ja.. 


Sebelum-sebelum ni, ramai jugak kawan-kawan yang minta pendapat tentang kahwin muda.. Ada jugak yang minta tips.. hehe.. Sebenarnya, tak banyak tips sangat pun.. kami pujuk parents kami dan bagi surat.. tu je.. Selebihnya kami berdoa pada Allah semoga Allah lembutkan hati parents kami.. Alhamdulillah.. berkat usaha kami yang tak kenal erti pernah putus asa.. AKHIRNYA, kami dibenarkan dan diizinkan untuk membina baitul muslim.. 
 
 
Pada 31/8/2012 tepat jam 9.35 malam, kami sah bergelar suami isteri.. DAN kami adalah pasangan merdeka yang terakhir.. Maksudnya hari tu, kami orang terakhir diakad nikahkan... Saya ada jugak dengar-dengar, 5 pasang pengantin yang bernikah pada tarikh tu.. Fuiyoo..! Ramai jugak orang menamatkan zaman bujang rupanya.. haha.. * hengat kau sorang je nak nikah?* ..ok.. fine!  =_= ..
 
 
Bila masuk alam rumah tangga, status pun berbeza.. Kena la pandai suaikan diri.. Tak boleh dah jadi macam budak tak matang.. Tapi perangai tu tak boleh ubah.. :( .. Bila dengan kawan-kawan.. zuppp! perangai budak-budak datang.. haha..  *biar ah* selalunya saya yang membuat suasana bertambah ceria.. Perasaan Perasan! ^_- ..
 
 

...KEBAIKAN KAHWIN MUDA...
 
 
#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?
- See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf
#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?
- See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf
#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?


#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?
- See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf
 
 
 
#2 Mengelak daripada zina
Hati manusia mana yang boleh tahan dengan godaan duniawi di zaman sekarang? Iman kita bukanlah setebal mana mahu memikul gelora nafsu yang melonjak-lonjak seawal usia 18 tahun lagi. Jika harapkan ideologi kolot di mana seseorang itu hanya boleh berkahwin setelah mempunyai kerja, sebuah kereta dan rumah, sudah pasti usia sudah menjengah 29 tahun. Bayangkan derita yang perlu ditanggung selama 10 tahun sebelum sampai waktu itu? Anak muda sekarang: SMS dan bergayut tak henti, berpegangan tangan, menonton wayang midnight,  bukankah itu boleh membangkitkan nafsu dan membawa kepada zina? Solusinya ialah menyegerakan akad nikah agar tidak terus terlanjur. Ia bukan sahaja dapat mengelak hubungan luar nikah, malah kes kahwin lari dan pembuangan bayi juga boleh diatasi.

#3 Menjadi lebih bertanggungjawab
Jika selama ini hanya ada seorang ibu bapa, kini sudah menjadi anak kepada dua ibu dan dua bapa. Jika selama ini bekerja @ belajar sambil lewa, sekarang lebih bermotivasi dan dedikasi demi menyara keluarga tercinta.

#4 Menimbulkan ketenangan jiwa
Jiba bertanya kepada mereka yang sudah beristeri/ bersuami, mereka pasti menyatakan betapa asyik dan seronoknya alam perkahwinan. Ketenenangan yang dirasa sukar difahami dan diterjemah dalam kata. Ya, memang ada ketikanya pening kepala memikirkan tentang kerenah pasangan, assignment, ansuran kereta, sewa rumah; tetapi semua ini diubati dengan seorang peneman yang sedia menjadi bahu tempat bersandar, dan menjadi rakan di kala suka dan duka. Kehadiran seorang cahaya mata yang comel akan menyerikan lagi mahligai yang dibina.

#5 Fikiran lebih matang
Berkahwin dapat merubah hidup seseorang yang dahulunya terumbang-ambing kepada lebih berwawasan. Tiada lagi masa untuk melepak bersama rakan, membaca komik atau ber-facebook,  dan digantikan dengan perkara yang lebih berfaedah dan matang.

#6 Membaiki diri
Ramai mengakui, turning point paling penting dalam kehidupan mereka adalah perkahwinan kerana mulai detik itulah mereka berubah menjadi insan yang lebih baik. Sikap panas baran dan pemalas semasa zaman bujang dapat dikikis sedikit demi sedikit. Si isteri pula sudah rajin untuk ke dapur dan mengemas rumah. Solat juga didirikan secara berjemaah andai ada kelapangan masa.

#7 Plan jangka panjang
Jika berkahwin muda, sudah tentu memperoleh cahaya mata awal. Belum sampai waktu persaraan pun tanggungjawab untuk anak-anak sudah selesai kerana mereka semua sudah besar panjang. Dengan tubuh yang masih cergas, ekonomi yang kukuh, dan anak-anak pun sudah dewasa, suami isteri bolehlah menghabiskan masa-masa yang selebihnya berdua ataupun pergi honeymoon tanpa gangguan

#8 Seks yang lebih berkualiti
Pastinya tenaga di usia muda lebih kuat berbanding lewat umur. Tahukah anda, menurut kajian perubatan, antara faktor utama kemandulan adalah berkahwin lambat? Kaum hawa juga perlu waspada di mana jika anda berkahwin di usia lingkungan 35 tahun, anda mungkin dinasihatkan untuk tidak mengandung kerana bimbang berlaku komplikasi.

#9 Rezeki bertambah
Antara alasan mereka yang mahu melambat-lambatkan perkahwinan ialah kerana kebutuhan kewangan. Makan minum, pakaian, ansuran kereta dan rumah, lampin anak, kirim duit kepada mentua dan macam-macam lagi yang selalu memukul kotak fikiran. Tapi percayalah, Tuhan tidak akan membebankan hambanya melebihi apa yang bisa ditanggung oleh mereka. Berkahwin adalah tuntutan agama, dengan sendirinya rezeki itu akan datang kepada anda walaupun pada mulanya sedikit, tapi kelak anda akan dapat mengatasi kesulitan itu selagi anda percaya dan bepegang kepada rahmat-Nya.

#10 Jangan tunggu lama-lama
Pasti ada di kalangan anda yang sudah mempunyai kekasih, bukan? Jika benar anda menyayanginya dan berkongsi hidup dengannya, mengapa harus ditunggu lagi? Ingat, sekarang ini ramai lelaki hidung belang. Bila-bila masa sahaja bunga anda boleh dirayu sang kumbang sial. Andai itu berlaku, gigit jari sajalah.


credit to : kebaikan kahwin muda
 
 
 
 

#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?
KELEBIHAN NIKAH
saat akad nikah~dapat PAHALA!
suami peluk isteri~dapat PAHALA!
cium isteri~dapat PAHALA!
renung isteri~dapat PAHALA!
suami bekerja untuk cari rezeki halal untuk isteri~PAHALA!
suami bernafsu tengok isteri~PAHALA!
suami pegang isteri ~PAHALA!
suami marah isteri(untuk menegur)~PAHALA!
suami imamkan isteri~BERLIPAT KALI DARAB TAMBAH kali kuasa dua PAHALA!
suami ajar isteri fardhu ain~PAHALA!
suami setubuh isteri~PAHALA!
main kenyit2 mata dengan isteri~PAHALA!
Allhhurabbi..SERONOKNYA.

#2 Mengelak daripada zina
Hati manusia mana yang boleh tahan dengan godaan duniawi di zaman sekarang? Iman kita bukanlah setebal mana mahu memikul gelora nafsu yang melonjak-lonjak seawal usia 18 tahun lagi. Jika harapkan ideologi kolot di mana seseorang itu hanya boleh berkahwin setelah mempunyai kerja, sebuah kereta dan rumah, sudah pasti usia sudah menjengah 29 tahun. Bayangkan derita yang perlu ditanggung selama 10 tahun sebelum sampai waktu itu? Anak muda sekarang: SMS dan bergayut tak henti, berpegangan tangan, menonton wayang midnight,  bukankah itu boleh membangkitkan nafsu dan membawa kepada zina? Solusinya ialah menyegerakan akad nikah agar tidak terus terlanjur. Ia bukan sahaja dapat mengelak hubungan luar nikah, malah kes kahwin lari dan pembuangan bayi juga boleh diatasi.

#3 Menjadi lebih bertanggungjawab
Jika selama ini hanya ada seorang ibu bapa, kini sudah menjadi anak kepada dua ibu dan dua bapa. Jika selama ini bekerja @ belajar sambil lewa, sekarang lebih bermotivasi dan dedikasi demi menyara keluarga tercinta.

#4 Menimbulkan ketenangan jiwa
Jiba bertanya kepada mereka yang sudah beristeri/ bersuami, mereka pasti menyatakan betapa asyik dan seronoknya alam perkahwinan. Ketenenangan yang dirasa sukar difahami dan diterjemah dalam kata. Ya, memang ada ketikanya pening kepala memikirkan tentang kerenah pasangan, assignment, ansuran kereta, sewa rumah; tetapi semua ini diubati dengan seorang peneman yang sedia menjadi bahu tempat bersandar, dan menjadi rakan di kala suka dan duka. Kehadiran seorang cahaya mata yang comel akan menyerikan lagi mahligai yang dibina :)

#5 Fikiran lebih matang
Berkahwin dapat merubah hidup seseorang yang dahulunya terumbang-ambing kepada lebih berwawasan. Tiada lagi masa untuk melepak bersama rakan, membaca komik atau ber-facebook,  dan digantikan dengan perkara yang lebih berfaedah dan matang.

#6 Membaiki diri
Ramai mengakui, turning point paling penting dalam kehidupan mereka adalah perkahwinan kerana mulai detik itulah mereka berubah menjadi insan yang lebih baik. Sikap panas baran dan pemalas semasa zaman bujang dapat dikikis sedikit demi sedikit. Si isteri pula sudah rajin untuk ke dapur dan mengemas rumah. Solat juga didirikan secara berjemaah andai ada kelapangan masa.

#7 Plan jangka panjang
Jika berkahwin muda, sudah tentu memperoleh cahaya mata awal. Belum sampai waktu persaraan pun tanggungjawab untuk anak-anak sudah selesai kerana mereka semua sudah besar panjang. Dengan tubuh yang masih cergas, ekonomi yang kukuh, dan anak-anak pun sudah dewasa, suami isteri bolehlah menghabiskan masa-masa yang selebihnya berdua ataupun pergi honeymoon tanpa gangguan :P

#8 Seks yang lebih berkualiti
Pastinya tenaga di usia muda lebih kuat berbanding lewat umur. Tahukah anda, menurut kajian perubatan, antara faktor utama kemandulan adalah berkahwin lambat? Kaum hawa juga perlu waspada di mana jika anda berkahwin di usia lingkungan 35 tahun, anda mungkin dinasihatkan untuk tidak mengandung kerana bimbang berlaku komplikasi.

#9 Rezeki bertambah
Antara alasan mereka yang mahu melambat-lambatkan perkahwinan ialah kerana kebutuhan kewangan. Makan minum, pakaian, ansuran kereta dan rumah, lampin anak, kirim duit kepada mentua dan macam-macam lagi yang selalu memukul kotak fikiran. Tapi percayalah, Tuhan tidak akan membebankan hambanya melebihi apa yang bisa ditanggung oleh mereka. Berkahwin adalah tuntutan agama, dengan sendirinya rezeki itu akan datang kepada anda walaupun pada mulanya sedikit, tapi kelak anda akan dapat mengatasi kesulitan itu selagi anda percaya dan bepegang kepada rahmat-Nya.

#10 Jangan tunggu lama-lama

Pasti ada di kalangan anda yang sudah mempunyai kekasih, bukan? Jika benar anda menyayanginya dan berkongsi hidup dengannya, mengapa harus ditunggu lagi? Ingat, sekarang ini ramai lelaki hidung belang. Bila-bila masa sahaja bunga anda boleh dirayu sang kumbang sial. Andai itu berlaku, gigit jari sajalah.
- See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf
 
#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?
KELEBIHAN NIKAH
saat akad nikah~dapat PAHALA!
suami peluk isteri~dapat PAHALA!
cium isteri~dapat PAHALA!
renung isteri~dapat PAHALA!
suami bekerja untuk cari rezeki halal untuk isteri~PAHALA!
suami bernafsu tengok isteri~PAHALA!
suami pegang isteri ~PAHALA!
suami marah isteri(untuk menegur)~PAHALA!
suami imamkan isteri~BERLIPAT KALI DARAB TAMBAH kali kuasa dua PAHALA!
suami ajar isteri fardhu ain~PAHALA!
suami setubuh isteri~PAHALA!
main kenyit2 mata dengan isteri~PAHALA!
Allhhurabbi..SERONOKNYA.

#2 Mengelak daripada zina
Hati manusia mana yang boleh tahan dengan godaan duniawi di zaman sekarang? Iman kita bukanlah setebal mana mahu memikul gelora nafsu yang melonjak-lonjak seawal usia 18 tahun lagi. Jika harapkan ideologi kolot di mana seseorang itu hanya boleh berkahwin setelah mempunyai kerja, sebuah kereta dan rumah, sudah pasti usia sudah menjengah 29 tahun. Bayangkan derita yang perlu ditanggung selama 10 tahun sebelum sampai waktu itu? Anak muda sekarang: SMS dan bergayut tak henti, berpegangan tangan, menonton wayang midnight,  bukankah itu boleh membangkitkan nafsu dan membawa kepada zina? Solusinya ialah menyegerakan akad nikah agar tidak terus terlanjur. Ia bukan sahaja dapat mengelak hubungan luar nikah, malah kes kahwin lari dan pembuangan bayi juga boleh diatasi.

#3 Menjadi lebih bertanggungjawab
Jika selama ini hanya ada seorang ibu bapa, kini sudah menjadi anak kepada dua ibu dan dua bapa. Jika selama ini bekerja @ belajar sambil lewa, sekarang lebih bermotivasi dan dedikasi demi menyara keluarga tercinta.

#4 Menimbulkan ketenangan jiwa
Jiba bertanya kepada mereka yang sudah beristeri/ bersuami, mereka pasti menyatakan betapa asyik dan seronoknya alam perkahwinan. Ketenenangan yang dirasa sukar difahami dan diterjemah dalam kata. Ya, memang ada ketikanya pening kepala memikirkan tentang kerenah pasangan, assignment, ansuran kereta, sewa rumah; tetapi semua ini diubati dengan seorang peneman yang sedia menjadi bahu tempat bersandar, dan menjadi rakan di kala suka dan duka. Kehadiran seorang cahaya mata yang comel akan menyerikan lagi mahligai yang dibina :)

#5 Fikiran lebih matang
Berkahwin dapat merubah hidup seseorang yang dahulunya terumbang-ambing kepada lebih berwawasan. Tiada lagi masa untuk melepak bersama rakan, membaca komik atau ber-facebook,  dan digantikan dengan perkara yang lebih berfaedah dan matang.

#6 Membaiki diri
Ramai mengakui, turning point paling penting dalam kehidupan mereka adalah perkahwinan kerana mulai detik itulah mereka berubah menjadi insan yang lebih baik. Sikap panas baran dan pemalas semasa zaman bujang dapat dikikis sedikit demi sedikit. Si isteri pula sudah rajin untuk ke dapur dan mengemas rumah. Solat juga didirikan secara berjemaah andai ada kelapangan masa.

#7 Plan jangka panjang
Jika berkahwin muda, sudah tentu memperoleh cahaya mata awal. Belum sampai waktu persaraan pun tanggungjawab untuk anak-anak sudah selesai kerana mereka semua sudah besar panjang. Dengan tubuh yang masih cergas, ekonomi yang kukuh, dan anak-anak pun sudah dewasa, suami isteri bolehlah menghabiskan masa-masa yang selebihnya berdua ataupun pergi honeymoon tanpa gangguan :P

#8 Seks yang lebih berkualiti
Pastinya tenaga di usia muda lebih kuat berbanding lewat umur. Tahukah anda, menurut kajian perubatan, antara faktor utama kemandulan adalah berkahwin lambat? Kaum hawa juga perlu waspada di mana jika anda berkahwin di usia lingkungan 35 tahun, anda mungkin dinasihatkan untuk tidak mengandung kerana bimbang berlaku komplikasi.

#9 Rezeki bertambah
Antara alasan mereka yang mahu melambat-lambatkan perkahwinan ialah kerana kebutuhan kewangan. Makan minum, pakaian, ansuran kereta dan rumah, lampin anak, kirim duit kepada mentua dan macam-macam lagi yang selalu memukul kotak fikiran. Tapi percayalah, Tuhan tidak akan membebankan hambanya melebihi apa yang bisa ditanggung oleh mereka. Berkahwin adalah tuntutan agama, dengan sendirinya rezeki itu akan datang kepada anda walaupun pada mulanya sedikit, tapi kelak anda akan dapat mengatasi kesulitan itu selagi anda percaya dan bepegang kepada rahmat-Nya.

#10 Jangan tunggu lama-lama

Pasti ada di kalangan anda yang sudah mempunyai kekasih, bukan? Jika benar anda menyayanginya dan berkongsi hidup dengannya, mengapa harus ditunggu lagi? Ingat, sekarang ini ramai lelaki hidung belang. Bila-bila masa sahaja bunga anda boleh dirayu sang kumbang sial. Andai itu berlaku, gigit jari sajalah.
- See more at: http://zoncinta.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-kahwin-muda/#sthash.tYiz9TaI.dpuf

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS