RSS

~ Balik kampung ~



 
Cuti study week dah mula.. Esok nak baling kampung.. Yeayy! .. Pagi tadi, sebelum balik Puchong, kitorg bertungkus lumus seapkan assingment yang tak seap lagi dan patut hantar .. Sejak seminggu sebelum cuti study week ney, asyik tido xcukup sebab berjaga untuk siapkan assingment.. Cuba buat yang terbail selagi mampu.. Business plan paling mencabar.. Saya kena pegang bahagian financial.. Agak memeningkan kepala, walaupun saya suka matematik dan oernah dapat A1 dulu, tapi bila financial saya xberapa pakar.. Mungkin bukan bidang saya..
Dah lama xbalik kampung kat Kedah.. Umi sakit pun xbalik.. :'( .. Assingment bertimbun,macam mane nak balik.. kena korbankan juga.. Umi dan sedara lain pun faham.. Umi cakap saya ney bukannya keje.. Kalau keje bolehlah nak mintak cuti suka hati kan..? Masih belajar ney, perlu ikot peraturan universiti dan siapkan tugasan yang diberi.. 
Rancang nak blik kampung pagi esok.. Kereta da seap servis.. Alhamdulillah,,semoga selamat perjalanan kami.. Jauh tu.. Tapi biar lambat, asal selamat dan dapat jumpa umi dan adik-adik.. Lagipun, abah balik dari Umrah hari sabtu ney.. Sempat jumpa abah..! Yeaayy!! Dah balik semggu, mesti la sempat.. haha..

Memandangkan saya akan memulakan jauh untuk esok.. Saya nak juga kongsi dengan korang tips-tips sebelum memulakan perjalanan jauh.. 

  • Rancang perjalanan anda
  • Dapatkan rehat yang mencukupi
  • Elak mengambil minuman dan ubat yang menyebabkan mengantuk
  • Periksa kenderaan terutamanya sebelum memulakan perjalanan jauh

Saya amik info ney dari sini ----> tips perjalanan jauh

Nak jugak masukkan gambar walaupun macam xberkaitan..hahaha..


Drive balik kampung..



Jauh perjalanan, luas pemandangan..

Selamat balik kampung.. Jangan lupa baca buku sebab final exam menanti.. Good luck!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Jelajah cari buku ~






 Korang ingat lagi tak entry lepas yang saya sibuk cari buku nama-nama anak tu? Kalau yang tak baca lagi, neyh entry dia.. ---->  Pesta buku SACC mall

Baru-baru ney, saya pergi MPH Alamanda sebab nak cari buku tu.. Tapi tak jugak laaa.. Stress..! ..ehh..ttibe.. haha.. Disebabkan tak de buku tu, dan saya pun nak habiskan cepat baucer buku, lagipun tarikh dia smapai 31 May je.. Saya pun cari la buku-buku  lain yang menarik.. Ada la jugak dalam sejam mencari buku.. 

Nak tau tak..?? Kitorang nak guna baucar buku tapi xbawa baucar buku,.. Nasib baik ada dalam kereta je.. Suami pun pergi la amik dekat kereta, dia suruh saya pilih dulu buku ape yang nak plih.. Saya amik satu buku je.. Buku lain macam tak best. Saya ney kalau nak baca buku, kena tengok tulisan buku tu jugak..huhu.. Encik suami amik kertas A4 dua, saya amik highlight.. Nak exam kan, nota mesti kena ada warna-warni supaya menarik..haha.. 

Oke, dah seap cari buku, kitorang pun beratur nak bayar.. Masa tengah beratur, suami tanya, matric kad du ada kt saya x..?? .. oke fine.. maksudnya tertinggal dalam kereta lagi.. Pastu,dy cakap nak g amik tapi saya xbagi.. biar saya yang amik sebab saya takut nanti bila sampai turn saya bayar, dia xdatang lagi.. haha.. Teruk tak perangai..?? ..

Saya pun cepat-cepat la pergi amik kat kereta.. Bila sampai kt MPH balik, nampak encik suami tengah bayar.. Saya confuse, boleh ke xde matric card..? Saya pun pergi kat dy, dy cakap xpe kalau xguna matric kad pun... hahaha.. *padan muka.. 

Dah seap bayar, kitorang pun balik sebab saya nak buka puasa.. :D .. Jom tengok buku apa saya beli..

Permata Hatiku untuk bakal ibu.. :)


sekali pakej dengan highlight tu.. hehe..

saje beli banyak untuk simpanan print assingment..huhu

Tu je kitorg beli.. Mohon dapat lagi baucar buku sem depan.. :) ..Thanks for reading..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Air Tangan Isteri ~

 
 
 
 
Alhamdulillah.. pagi-pagi macam ni sambil tunggu encik suami balik hantar boboy pergi sekolah,  ilham datang untuk mencoret di sini. Air dengan lauk dah siapkan.. Lauk tu  panaskan yang semalam punye.. hehe.. Tapi semalam saya masak " Ayam Masak Madu" tau.. 
Sebenarnya nak bagitau, sebelum kahwin saya xberapa pandai masak tau.. hehe.. Tapi boleh la kalau nak tanak nasi, goreng telur sume tu.. Eh, xtolong mak masak ke? Tolong la.. Tapi tolong siapkan bahan je.. huhu..

Tapi kan, selepas kahwin ni, Alhamdulillah dah banyak perubahan.. Saya dah pandai masak.. Yeayy!! .. Tapi tu tengok buku resepi. haha.. Kire ok la kan.. Bukan ape, bila dah kahwin, rasa tanggungjawab tu ade.. Kalau xmasak, nanti suami nak makan ape..? Memang ibu mertua ada, xkan nk suruh dia masak selalu.. Kadang-kadang kalau macam xlarat masak, makan luar or beli je.. hehe..

Dah lama tersimpan dalam draf entry ney.. kesian.. :) .. Sory ye sebab nak masukkan gambar tapi macam lambat pulak.. amik gambar guna telefon je.. Ney baru ada masa untuk blog.. ok.. sambung cerita balik tau..

Bila dah suka masak,, mesti la kena ada buku resepi.. Dengan baucer buku yang masih ade lagi,, saya ajak suami beli satu buku resepi.. Bukan ape, cume nak tambah lagi semangat nak masak.. hehe.. Saya mmg suka  buku resepi tu,.. PERFECT! sebab ape tau?? dia punye resepi dari makan pagi smpai makan malam, resepi untuk makanan laut, daging.. macam-macam ada macam Astro..hoho
 
Saya nak kongsi buku resepi tu dengan korang sebab nanti mungkin korang pun boleh belajar masak dari buku tu kan..?? :) .. Ilmu perlu kongsi tau.. Nah! tengok la hasil masakan saya yang xseberapa..haha.. Biasa la,budak baru belajar, ada je yang tak kena.. Tapi bila sedap, suami pun puji.. Rasa nak masak tu makin menjadi-jadi pulak.. hehe.. 
 
K lah.. Let's the pictures story...
 
 
Udang sotong sumbat.. Percubaan kali pertama berjaya..
 

ney ayam masak madu.. gambar tak senonoh sebab lupa nak amik gambar sebelum makan..


Buku resepi oleh Chef Hanieliza.. Terbaik!


Sume tu masak sendiri tau.. :D .. Thank you sudi baca..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Pesta Buku SACC mall ~

 
 
 
 
 
Cuti minggu lepas, saya sempat pergi Pesta Buku dekat SACC mall untuk habiskan baucer buku.. Ade lagi RM50 yang xguna.. Orang bagi duit, mesti la guna.. Kalau tak de buku untuk pelajaran, bley beli buku agama atau bku motivasi.. Bagi manfaat kat kita jugak,..
Sebelum tu, memang rancang nak pergi beli buku pun tapi rancang nak pergi MPH atau Popular je nak cari buku nama-nama anak.. Dulu, pernah terjumpa buku nama-nama anak penulis dy Ustaz Sharhan Shafie, nak beli tapi macam mane ntah tak terbeli..hehe.. Mungkin mase tu tak pkir lagi nama-nama anak.. Sekarang, merata saya cari mesti xjumpa.. 
Ingat nak pergi cari buku tu dekat MPH la kononya.. Search dulu kat internet.. Tengok2 ade iklan pesta buku kat SACC mall.. Dah alang,alang nak habiskan baucer buku, pergi la SACC mall tu cari buku.. Tak de buku yang best pun.. Buku nama-nama anak tu pun xde jugak .. Buku dy macam ney.. 



 Buku ney memang terbaik.. Ustaz ney dah seap gabungkan nama-nama indah tau.. Makna dia pun cantik je.. Nak cari.. Insyaallah,, nanti nak cari sampai dapat.. ^_^
Haaa..! Walaupun saya xdapat cari buku yang saya nak tu, tapi saya dapat bergambar dengan Ustazah Fatimah Syarha.. Alhamdulillah.. memang tak sangka akan jumpa dia kat sana tau.. Masa tu tak ramai orang pun dekat ustazah tu.. Mungkin diorang tak perasan sebab ustazah duduk di booth Sinergi Ilmu.. Mula-mula segan jugak nak ambil gambar dengan dia tapi suami suruh jugak.. huhu.. Akhirnya...................................


Bersama Ustazah Fatimah Syarha

 Sejuk hati tengok dia.. Suara dia boleh melembutkan hati.. Allah.. Doakan saya jadi macam dia.. Lepas dah siap bergambar, sambung balik cari buku nama-nama anak tu.. TAPI tak jumpa.. terus tak beli buku..haha..sebab tak de buku yang menarik di hati.. Lagipun ramai orang.. Susah nak pilih.. So, kitorg balik dengan tangan kosong.. hehe.. Tak pe, nanti cari buku lain dekat MPH or Popular ye.. 


Khusyuk mencari buku tu.. :(

Terima kasih baca.. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ my Priority ~

 
Keutamaan dalam hidup saya sekarang ialah seorang insan bergelar suami.. Dulu, sebelum kahwin, umi dan abah adalah my first priority.. Tapi bila dah pegang status isteri, suami adalah keutamaan isteri.. Walau apa pun, umi abah tetap yang pertama.. Suami kepentingan utama, TETAPI ibu bapa bukan kepentingan kedua.. 

Terima kasih untuk suami yang sabar melayan kerenah saya, sudi jadi kawan, musuh, sahabat,guru, anak murid saya.. Dan dia juga yang akan bimbing saya hingga syurga.. Tetiba rasa teringat zaman muda-mudi dulu,..haha.. Tak der la muda sangatt kan?? .. Mase masih di belasan tahun.. hehe.. Satu pesana untuk encik suami,, doakan saya jadi isteri solehah, doa supaya saya sabar layan kerenah awak, doakan jugak saya jadi ibu yang baik untuk anak-anak kite ney.. ^_^ .. Untuk pembaca, doakan kami hingga ke akhir hayat. 

Untuk umi dan abah, terima kasih sebab didik saya sehingga berjaya. Walaupun, kita bukan dari golongan yang berada, saya kagum dengan umi abah sebab mampu besarkan saya dan adik-adik sehingga kami berjaya. InsyaaAllah, saya akan akan balas jasa umi abah selagi nyawa masih di jasad. Umi tempat saya luahkan masalah. Sekarang umi xsihat, kesan pembedahan hari itu, masih belum sembuh.. Saya doakan umi cepat sembut..
Abah pulak sanggup bangun seawal jam 5 semata untuk mencari rezeki.. Masa kecik-kecik dulu, kami jarang dapat apa yang kami inginkan sebab mungkin abah simpan duit untuk pendidikan kami. Sekarang, bila dah besar, baru saya faham kenapa abah buat macam tu.. Saya tak pernah marah tetapi bersyukur sebab Allah kurniakan umi dan abah yang sangat baik. Walaupun kami jarang dapat apa yang kami  mahukan, kami tak pernah rasa sedih sebab kami tahu kehidupan keluarga kami.. Abah pergi Umrah sekarang!.. Yeaay!!.. Ade orang sponsor abah.. Abah pun xsangka dapat peluang macam ney.. Abah yakin dengan rezeki Allah, sebab tu Allah murahkan rezeki abah..

Saya harap sangat-sangat suami, umi dan abah sentiasa berada di bawah rahmat-Nya. Dijauhkan dari segala penyakit kerana saya tidak mampu teruskan hidup tanpa mereka. Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.. Nak tengok tak orang-orang yang selalu bagi semangat, ketenangan dan sentiasa dengan saya masa suka dan duka?? .. Nahhhh..!! :)



pengantin lama.. :)



~ my priority after Allah and Rasulullah ~

Hantar abah kt KLIA


Umi dan nabila...


my priority.. Sayang awak! :D


ok.. Good Bye.. Nak pergi cari ilham untuk menulis lagi.. :) ..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Kasih ibu ~

 
 
 
 
 
Semalam saya ada baca kisah tentang seorang kanak-kanak yang dah pergi menhadap Ilahi sebab penyakit yang boleh kata kritikal jugak.. Masa bace cerita, rasa sebak sangat.. Betapa tabahnya ibu dan ayah dia harungi semua ni.. Ujian Allah tu hanya untuk orang-orang yang terpilih saja kan..? Semoga mereka tabah dan bersyukur sebab ada zuriat yang sudah menanti mereka di syurga sana.. :).. Kisah tu saya baca kat sini, perginya-seorang-permata-hati-indah-al-fatihah-buat-aqil-hamzah/ ..

Hati ibu mana yang tak sedih bila kehilangan anak yang dikandung selama 9 bulan 10 hari dan ibu sanggup bertaruh nyawa untuk lahirkan anak.. Besarnya pengorbanan seorang ibu.. Semua wanita ingin menjadi seorang ibu kerana menjadi ibu adalah perasaan paling terindah dalam hidup seorag wanita.. walau sakit macam mana pun semasa melahirkan, tapi bila pandang je muka anak, terus hilang rasa sakit.. ney pengalaman orang je.. InsyaAllah nanti saya pulak akan dapat pengalaman ney.. ^_^

Lepas baca kisah tadi tu, saya terfikir yang saya tak pernah rasa kehilangan dan saya takut untuk kehilangan seseorang yang saya sayang.. Andai Allah uji saya macam tu, mampukah saya..? Allahuakbar! Mohon Allah pinjamkan kekuatan-Nya untuk saya. :) 


Sebelum tu, nak selit jugak gambar saya dengan anak-anak yang masih suci dari dosa.. :)




 
dengan sepupu yang baru lahir.. ^_^






inai masih di jari.. :P .. menjenguk sepupu baru yang lahir tarikh kitorng bersanding.. 




hakimi yang sangat comel.. putih!



si boboy yang debab dengan khayla humaira.. :)


setakat tu je untuk hari ini.. hope korang enjoy tengok gambar-gambar tu DAN biar korang rase nak baby cepat-cepat..hahaha.. :P ..






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ Untuk Umi ~

 
 
 
 
 Dalam bulan ni, saya dapat dua berita dari keluarga yang jauh nun disana.. Ada berita gembira dan sedih.. Yang gembiranya bila abah telah ditaja untuk menunaikan umrah bulan Mei nanti dengan kawan-kawannya.. Alhamdulillah.. Saya bersyukur sangat2.. Saya doakan penaja tu dimurahkan rezeki.. Aminn.. Sebelum ney pn saya ada cakap dengan umi, nanti bila saya dah kerja, saya nak bawak umi, abah dan adik-adik pergi sana.. Tapi rezeki abah untuk kesana dulu.. :) .. Abah,, doakan kami sampai sana jugak ea.. :)

Ney nak bgtau cerita sedih pulak.. hmmm.. umi dimasukkan ke hospital.. Sejak dua menjak ni, umi selalu masuk hospital dan masa tu jugak saya xda di sisi umi.. :'( .. Semalam, umi dibedah kerana appendix tapi lame sangat umi kt dalam tu.. Bila da selesai semuanya, doktor bgtau yang umi bukan appendix tapi usus perut umi bocor.. Doktor dah potong usus yang bocor tu dan dah sambungkan balik.. Alhamdulillah.. Sekarang, umi masih lali dengan ubat bius lagi.. Masih tidur.. 

Umi, tabahkan hati.. Saya tau umi tabah.. Saya minta maaf sebab tak dapat teman umi bila umi ada kt hospital.. Memang saya cuti tapi tugasan-tugasan menghalang untuk saya balik.. Tapi saya sentiasa doakan kesihatan umi.. Andai dapat ditukar, biarlah sakit tu saya yang rasa.. Rindukan umi dan family di sana.. Sangat-sangat rindu.. Rasa nak balik tapi saya masih punya tanggungjawab di sini.. 

Umi, saya janji.. Saya akan balas jasa umi abah.. Sekarang, saya perlu berusaha untuk gembirakan umi abah.. Nanti nak bawa umi abah pergi Umrah.. Kalau ada rezeki lebih, kita pergi haji ea.. Umi abah mungkin tak mampu untuk pergi ke sana dalam masa terdekat ni. Saya yang akan bawak mereka ke sana.. Insya Allah.. Kasih ibu membawa ke syurga..
Gambar raya tahun lepas.. Adik beradik perempuan je.. Yang laki xsuka bergambar..

Senyum umi mampu memberi ketenangan...

Untukmu Ayah Untukmu Ibu

Kasihmu… sayangmu… selalu kau berikan padaku…
Kau banting tulangmu… kau peras keringatmu…
Namun kau selalu berusaha tersenyum didepanku…
Walau ku sering mendurhakaimu…
kau tak pernah berhenti memberi semua itu…
Kau pun tak pernah sedikitpun meminta balasan dariku…
Karena ku tau… kau lakukan semua itu…
Hanya untuk membuatku bahagia…
Kau cahaya hidupku…
kau pelita dalam setiap langkahku…
Maafkan…
bila aku belum bisa membalas semua kebaikan yang telah kau berikan untukku…
Tetapi Aku berjanji… 
aku akan selalu berusaha dan berdo’a semampuku…
 untuk kebahagiaanmu di masa tua mu nanti…
Agar kau selalu tersenyum… 
walaupun apa yang ku beri… tidak sebesar apa yang ku terima selama ini…

cc : facebook.. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS