RSS

~Pengalaman Berharga~

 

ASSALAMUALAIKUM
 
Pengalaman menjadi seorang guru a.k.a ustazah dekat ABIM Al-Firdaus Serdang memang xkan  dilupakan.. ney pengalaman pertama saya mengajar budak2 sekolah rendah.. Dapat pulak subjek sirah n feqah tahun 4,5 dan 6... saya xminat sirah..! Tapi alhamdulillah,,disebabkan saya kena ajar budak2 subjek 2,, saya kena la tambahkan ilmu dan tanamkan sikap suka membaca dalam diri..hehe *nampak sangat xsuke membaca.. Kalau kita tak tahu, macam mana kita nk mengajar budak2 tu kan..?? Lebih baik kita ulangkaji dulu sebelum mngajar,,nanti xla terkial-kial nk jawab bila ank murid tanya soalan,,kan..?? :P ..

Perkara yang paling penting yang perlu ada dalam diri seorang guru ialah....... SABAR.. ya..! semua guru wajib sabar dengan kerenah murid.. Kadang-kadang,,saya pun ada jugak rasa geram dengan budak2 ney..bukan ape,,diorang asyik nak main je.. tambah2 pelajar lelaki. Ya Allah.. Mereka sangat menguji kesabaran ok..! Bila saya marah,, diam sekejap je.. Lepas tu,,main balik.. Ade satu benda nk cerita.. sebelum tu,,sila gelak dulu.. hahaha.. :P ok! stop gelak!.. Semalam, saya marah beberapa orang student lelaki tahun 5 kerana bising, DAN sempat pulak sorang budak 2 belek2 kerongsang kt tudung saya neyh.. Budak tu cakap ape taw..?? .. " Ustazah, batu dekat keronsang ustazah tercabut satu" .. nak tergelak pun ada waktu tu tapi xkan nak gelak kan,,tahan je masa tu sambil buat muka serius..balik gelak dekat umah...hehehe..
 
Lepas da habis satu hal,,satu hal lagi muncul.. mase tengah dengar seorang student baca surah Al-Mulk,,tiba2 ade satu bau yang sangat meloyakan..mule2 boleh tahan lagi, lepas tu, terdengar sorang student cakap " Ustazah,,xde bau pape ke..?? h****** kentut.." Saya ney punya tahan semata-mata nak habis dengar bacaan surah Al-Mulk budak tadi.. Lepas je budak tu habis bace, saya da nk termuntah, terus buka pintu kelas dan saya bersiar-siar di luar kelas..haha.. padahal, nak bagi kelas tu hilang bau yang ntah ape2.. Dua kali kot budak tu kentut!! .. Kalau bau ambipur saya boleh tahan lagi.. Tapi mana ada orang kentut wangi macam tu,kan??..  :P ..


Banyak lagi sebenarnya kerenah budak-budak ney.. ade yang cakap tulisan jawi saya macam doktor la..*sebenarnya tulisan tu buruk..huhu.. Budak perempuan cara budak perempuan,,budak lelaki cara budak lelaki.. Hmm.. Sebagai ustazah,,kena tanam sifat sabar dalam diri.. Doa pada Allah minta Allah kurniakan sifat sabar yang maksimum.. Sekarang, baru saya sedar susahnya cikgu nak mendidik anak-anak bangsa.. Walaupun kerja tu nampak senang tetapi ia sangat menguji fizikal dan mental seorang guru.. Hargailah guru anda, mereka tidak minta diberi hadiah dengan harta benda,,cukuplah bagi mereka kejayaan atas hasil didikan mereka.. Sebenarnya, kejayaan anak murid adalah dapat memberi inspirasi dan semngat kepada guru untuk terus mneyebarkan ilmu kepada anak bangsa.. Tanpa guru, saya xkan mampu menjejakkan kaki ke USIM.. 

# Walaupun lambat lagi Hari Guru,saya tetap nak ucap terima kasih untuk mereka kerana telah mendidik saya sehingga saya berjaya.. Terima kasih untuk cikgu-cikgu di Taski ABIM, Sek Rendah Tuan Syed Jan Al-Jaffri, Maktab Mahmud Merbok, Sek Men Agama Gurun, Pusat Tuisyen Idamas, PLKN Kem D'Jelapang *sempat belajar 2minggu, Maktab Mahmud Pokok Sena dan pensyarah-pensyarah di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).. Jasa kalian amat saya hargai.. ^__^ ..







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment